Denná Tlač

Domáce

Dôchodková reforma je schválená, okrem iného sa zavedie rodičovský dôchodok

Dôchodková reforma je schválená, okrem iného sa zavedie rodičovský dôchodok

Parlament v stredu schválil novelu zákona o sociálnom poistení, ktorou sa na Slovensku zavedie rodičovský dôchodok. Dieťa pracujúce na Slovensku bude môcť od začiatku budúceho roka odviesť každému rodičovi na penzii 1,5 percenta z jeho hrubej mzdy, resp. vymeriavacieho základu. Vychádzať sa pritom bude z príjmov dieťaťa spred dvoch rokov. Suma rodičovského dôchodku bude zastropovaná, bude sa počítať najviac z 1,2-násobku priemernej mzdy na Slovensku. Za schválenie novely zákona hlasovalo 73 poslancov, 24 zákonodarcov bolo proti a 36 poslancov sa zdržalo.Z minuloročnej priemernej hrubej mzdy vo výške 1 211 eur by maximálny rodičovský dôchodok v budúcom roku dosiahol 21,80 eura pre každého rodiča. Takýto rodičovský dôchodok by svojim rodičom mohli dopriať deti, ktorých hrubá mzda alebo vymeriavací základ dosahuje 1 453,60 eura a viac.Osobe, ktorá dosiahla ustanovený počet odpracovaných rokov, vznikne nárok na predčasný starobný dôchodok. Za každý mesiac skoršieho odchodu do dôchodku po získaní 40 rokov poistenia sa bude penzia krátiť o 0,3 percenta.Dôchodkový vek sa bude zvyšovať podľa toho, ako bude stúpať stredná dĺžka života. Penzijný vek by mal po naviazaní na strednú dĺžku života stúpať o dva mesiace ročne. Súčasne sa zachová to, že ženám sa bude dôchodkový vek za každé dieťa znižovať o šesť mesiacov.Novelou zákona sa tiež sprísnia podmienky vzniku nároku na predčasný starobný dôchodok. Nárok na predčasný starobný dôchodok vznikne len tým poistencom, ktorých suma predčasného starobného dôchodku bude vyššia ako 1,6-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu.V súčasnosti pritom predčasná penzia musí dosiahnuť aspoň 1,2-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Rezort práce a sociálnych vecí pritom pôvodne navrhoval, aby bol predčasný dôchodok najmenej na úrovni sumy minimálneho dôchodku pre príslušnú úroveň získaných kvalifikovaných rokov dôchodkového poistenia.Ministerstvo nakoniec od tohto zámeru ustúpilo, keďže podľa rezortu pôvodný návrh prinášal „viacero kontroverzií a administratívnych komplikácii v neprospech poistenca“.Suma aktuálnej dôchodkovej dávky, od ktorej závisia sumy novopriznaných dôchodkov, sa bude zvyšovať pomalšie ako v súčasnosti. Kým v súčasnosti aktuálna dôchodková hodnota pravidelne k 1. januáru stúpa o rast priemernej mzdy, po novom pôjde o rast len o 95 percent priemernej mzdy.

Zobraziť viac...

Šport

Ružička dostal šancu zahrať si, zatiaľ nezaujal a nevyužíva svoju postavu

Ružička dostal šancu zahrať si, zatiaľ nezaujal a nevyužíva svoju postavu

Slovenský hokejista Adam Ružička zatiaľ v hlavnom prípravnom kempe klubu Calgary Flames zo zámorskej NHL pred sezónou 2022/2023 nezaujal. V jednom zápase dostal šancu zahrať si v prvej útočnej formácii s Jonathanom Huberdeauom a Tylerom Toffolim, no ani vtedy nebodoval. Podľa Roberta Munnicha z portálu Flames Nation musí 23-ročný Bratislavčan viac využívať svoju robustnú postavu.„Ružička patrí zatiaľ medzi najväčšie sklamania v kempe Flames. Dostal od trénerov niekoľko veľkých príležitostí, no nevyužil ich. V piatkovom dueli proti Edmontonu hral dokonca v prvom útoku. Nanešťastie, nič z toho nevyťažil a podal nevýrazný výkon. Najviac frustrujúci je na jeho hre nedostatok tvrdosti. Má postavu ako grécky boh a je neuveriteľne silný, ale na jeho hre to nie je vidieť. Ľahko prichádza o puk, prehráva súboje a nevyužíva svoju postavu na to, aby si pokryl puk v útočnom pásme,“ napísal Munnich o Ružičkovi.„Musí hrať s vyššou intenzitou a viac do tela, ak sa chce stať plnohodnotným hráčom v NHL. Svoju postavu by mal využívať ako silnú stránku, nemala by byť jeho slabinou,“ doplnil odborník. Ružička je síce center, ale v Calgary je na tejto pozícii dostatok hráčov, a tak v kempe reálne bojuje o post krídelníka v druhom či treťom útoku.V sezóne 2021/2022 absolvoval v drese Flames 28 zápasov s bilanciou 5 gólov a 5 asistencií. „Plamene“ ho draftovali v roku 2017 zo 109. miesta, odvtedy za ne odohral 31 duelov so ziskom 11 bodov (5+6).

Zobraziť viac...

Zdravie a Lifestyle

Trh kože bude už po šiesty raz naraz v troch mestách

Trh kože bude už po šiesty raz naraz v troch mestách

Edukačné podujatie zamerané na zvýšenie povedomia o diagnostike a liečbe kožných ochorení Trh kože sa uskutoční už po šiesty raz v sobotu 22. októbra súbežne v troch nákupných centrách v Bratislave (Nivy centrum), Banskej Bystrici (Europa SC) a Košiciach (Optima) a to v čase od 10.00 do 18.00 hod.Návštevníci budú môcť navštíviť stánky vystavovateľov a partnerov a „Verejné a diskrétne poradne kože“, kde budú môcť konzultovať svoje prípadne dermatologické problémy s poprednými kožnými lekármi zo všetkých regiónov Slovenska. Prihlasovanie do diskrétnych poradní, ktoré sú zamerané predovšetkým na kontrolu materských znamienok dermatoskopom, bude možné aj online cez webstránku podujatia www.trhkoze.sk.Súčasťou Trhu kože sú aj odborné diskusie s dermatológmi venované problematike kožných ochorení.Tento rok budú prednášky na témy akné, psoriáza, herpes, mykózy, rakovina kože, atopická dermatitída a terapia morskou soľou.„Trh kože sa už vyprofiloval na celoročnú edukačnú platformu, čo bolo od začiatku našim cieľom, poskytnúť komplexné informácie z klinickej dermatológie, ktoré na Slovensku absentovali. Ľudia nám denne píšu do dermatologickej online poradne na našej webstránke a konzultujú svoje problémy, alebo si vyhľadávajú informácie a spätne sa vracajú k odborným prednáškam v našom archíve“, uvádza riaditeľka podujatia Lele Tarbuk Zemanová.V rámci Trhu kože bude po prvý raz v spolupráci s pacientskym združením Bodkáčik módna prehliadka pod názvom „Bodkovaný svet“, ktorá sa bude konať symbolicky v predvečer Svetového dňa psoriázy a jej cieľom bude poukázať symbolicky cez modely s bodkovaným vzorom, že kožné ochorenia ako sú prosiáza sú liečiteľné a netreba ich skrývať pod oblečením.Informačný servis

Zobraziť viac...

Kultúra

Javier Bardem vám v kinách ukáže, ako vyzerá Dobrý šéf

Javier Bardem vám v kinách ukáže, ako vyzerá Dobrý šéf

Javier Bardem patrí k najväčším hereckým „chameleónom“ súčasnosti. Tento charizmatický Španiel je jedným z hercov, o ktorých sa hovorí, že by dokázali zahrať takmer čokoľvek. Jeho imidž a charakter sa mení v podstate v každom jednom filme a zamaskovaný na nepoznanie je aj v novej komédii s názvom Dobrý šéf.Stvárňuje tu šéfa továrne na výrobu priemyselných váh Julia Blanca – navonok priateľského a žoviálneho päťdesiatnika, ktorému šediny, okuliare s tenkým rámom a sivý oblek dodávajú autoritu a vážnosť. Julio Blanco má rád v živote rovnováhu a poriadok. Jeho hlavnou životnou náplňou je získavanie ocenení za vynikajúce podnikanie. Celá jedna stena v jeho elegantne zariadenom, priestrannom dome je „ovešaná“ diplomami za najlepšiu firmu a teraz si predsavzal rozšíriť svoju zbierku o ďalšie ocenenie. Jeho spoločnosť sa dostala do finále ceny regionálnej vlády pre najlepší podnik a čoskoro má továreň navštíviť hodnotiaca komisia. Dovtedy musí byť na pracovisku všetko tip-top a to aj za cenu, že sa poriadok dosiahne nie tak celkom etickými prostriedkami…Julio Blanco nie je žiadny neosobný korporátny manažér, jeho továreň s názvom Váhy Blanco je rodinná firma, ktorú viedol už jeho otec. Všetkých tu pozná, všetci poznajú jeho a on berie rodinné podnikanie naozaj vážne. „Viete, že sme so ženou nemali deti. Mojimi deťmi ste vy všetci,“ pripomína svojim zamestnancom. Osobný prístup k podriadeným sa dnes berie ako znak dobrého manažéra, no Juliova otcovská starostlivosť o zamestnancov nie je tak úplne s kostolným poriadkom. „Ak vaše problémy ovplyvňujú chod firmy, sú to aj moje problémy,“ vyhlasuje a snaží sa ťahať za nitky ich osobných životov viac, než je zdravé.Juliove intrigy a zásahy do súkromia zamestnancov vyvrcholia krátko pre príchodom hodnotiacej komisie do firmy. Ako naschvál sa totiž práve vtedy všetok ťažko nadobudnutý poriadok začne rúcať. Vedúci výroby má doma manželské problémy, a tak v práci predvádza jeden kiks za druhým. Pred továrňou demonštruje nedávno prepustený zamestnanec a aby toho nebolo málo, karty zamieša aj nová stážistka na marketingu, ktorá je nebezpečne sexi. Julio Blanco bude mať čo robiť, aby stihol všetky problémy včas upratať pod koberec…Dobrý šéf je do veľkej miery „one man show“ pre Javiera Bardema, ktorý má bezpochyby veľkú zásluhu na tom, že sa táto zlomyseľne vtipná čierna komédia z pracovného prostredia stala najlepším španielskym filmom minulého roka. Snímka získala filmové ocenenie Goya (akúsi španielsku obdobu Oscara) v šiestich kategóriách vrátane hlavnej ceny za najlepší film, ceny za réžiu, scenár, hudbu či strih. Javier Bardem sa zase (neprekvapivo) stal najlepším hercom v hlavnej úlohe. Jeho výkon v komédii Dobrý šéf nezarezonoval len doma v Španielsku, ale aj vo svetových médiách.„Bardem je ako moderný Machiavelli s diplomom z manažmentu skrátka strhujúci,“ píše o filme americký magazín Deadline. „Je len málo hercov, ktorí by túto úlohu dokázali zvládnuť: Blanco musí byť zároveň odpudzujúci, dôveryhodný, príjemný aj uveriteľne príťažlivý. Bardem ho stvárňuje s bravúrou a príjemne klamlivou žoviálnosťou stredného veku, ktorá naznačuje, že v úlohách obyčajných päťdesiatnikov zo strednej triedy má táto španielska hviezda v súčasnosti na plátne len málo rovnocenných partnerov,“ zložil hercovi poklonu aj britský časopis Uncut.Príďte si jeho slizkého, manipulatívneho a zároveň šarmantného a neodolateľného Dobrého šéfa vychutnať do kina už 6. októbra 2022.Informačný servis

Zobraziť viac...

Zahraničné

Japonsko znova otvorí veľvyslanectvo v ukrajinskom hlavnom meste

Japonsko znova otvorí veľvyslanectvo v ukrajinskom hlavnom meste

Japonsko opäť otvorí svoje veľvyslanectvo v ukrajinskom hlavnom meste Kyjiv po siedmich mesiacoch jeho zatvorenia od začiatku ruskej invázie. „Po starostlivom zvážení sme sa rozhodli opätovne otvoriť japonskú ambasádu v Kyjive,“ povedal novinárom hlavný tajomník japonskej vlády Hirokazu Macuno. Japonsko dočasne zatvorilo veľvyslanectvo v Kyjive na začiatku marca a jeho zamestnancov presunulo do mesta Ľviv na západe krajiny. V neskoršej časti marca zamestnanci japonskej ambasády z Ukrajiny odišli, pretože boje sa zintenzívnili. Tokio obnovuje veľvyslanectvo v Kyjive rovnako ako ďalší členovia organizácie G7. Informuje o tom portál cnn.com.

Zobraziť viac...

AutoMagazín

Tajfún „odfúkol“ kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, počasie v Suzuke „úradovalo“ aj v minulosti

Tajfún „odfúkol“ kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, počasie v Suzuke „úradovalo“ aj v minulosti

Organizátori Veľkej ceny Japonska formuly 1 v piatok potvrdili, že pre obavy z blížiaceho sa tajfúnu Hagibis zrušili sobotňajší program na okruhu Suzuka.Pôvodne naplánovaný tretí tréning sa vôbec neuskutoční a kvalifikácia presunuli na nedeľu o 3.00 h SELČ. O štyri hodiny neskôr (o 7.10 h SELČ) sa uskutočnia hlavné preteky, v ktorých bude obhajovať minuloročný triumf Lewis Hamilton.„V dôsledku predpovedaného vplyvu tajfúnu Hagibis na VC Japonska 2019 sa spoločnosť Mobilityland a Japonská automobilová federácia (JAF) rozhodli zrušiť všetky aktivity naplánované na sobotu 12. októbra. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) a Formula 1 podporujú toto rozhodnutie v záujme bezpečnosti divákov, pretekárov a všetkých ľudí na okruhu Suzuka,“ uvádza sa v oficiálnom vyhlásení na webovej stránke F1.Presunutie sobotňajšej kvalifikácie nie je v Japonsku ničím nevídaným. Z dôvodu nepriaznivého počasia sa v rokoch 2004 a 2010 takisto odjazdila až v nedeľu. Naposledy sa s touto situáciou najlepšie vyrovnali piloti Red Bullu, keďže kvalifikáciu i samotné preteky ovládol Nemec Sebastian Vettel pred austrálskym tímovým kolegom Markom Webberom.V piatkových tréningoch na 17. podujatie sezóny dominovali piloti Mercedesu, pričom v oboch prípadoch sa tešil z víťazstva Fín Valtteri Bottas. V prvom tréningu zdolal Lewisa Hamiltona o 76 tisícin sekundy, v druhom o rovnú desatinu. Pokiaľ by v nedeľu kvôli zlému počasiu nebolo umožnené odštartovať kvalifikáciu, poradie na štartovom rošte určia výsledky druhého tréningu.

Zobraziť viac...

Ekonomika

Zvýšenie miezd nepokryje infláciu, firmy riešia situáciu poskytovaním ďalších benefitov

Zvýšenie miezd nepokryje infláciu, firmy riešia situáciu poskytovaním ďalších benefitov

Aj napriek tomu, že by zamestnávatelia chceli, nie sú schopní zamestnancom zvýšiť mzdy tak, aby to pokrylo výšku inflácie a súčasne uspokojilo aj ich očakávania. Vyplynulo to z najnovšieho prieskumu personálnej agentúry Grafton, ktorý mapuje aktuálne finančné ohodnotenie stoviek pracovných pozícií v siedmich odboroch a ôsmich regiónoch Slovenska. Sú však aj výnimky, na rozdiel od priemyslu, ktorý je zasiahnutý najviac, napríklad odvetvie IT z pohľadu miezd rastie. Je to dané silným prehriatím IT trhu a výrazným nedostatkom kandidátov.Ako ďalej informoval Grafton, na trhu práce aj naďalej chýba kvalifikovaná pracovná sila, a to aj napriek prílevu utečencov z vojnou ohrozených oblastí. Aktuálne je kvôli všeobecnej mobilizácii a vojne nábor z Ukrajiny prakticky nemožný a iné zdroje uchádzačov o prácu nie sú dostatočné.„Tento problém môže vyriešiť jedine slovenská vláda, ktorej prístup je však v tomto smere nedostatočný. Strácame tým konkurencieschopnosť voči okolitým krajinám na čele s Poľskom, ktoré veľmi dobre pochopilo, že ak má ekonomika rásť, je potrebné zabezpečiť dostatok kvalifikovaných uchádzačov, a tým pádom zmeniť nastavenie pravidiel ekonomickej migrácie,“ uviedol riaditeľ Grafton Slovakia Martin Malo.Z prieskumu vyplynulo, že mzdy rástli naprieč všetkými odbormi a rozširovala sa tiež paleta benefitov, ako je flexibilná pracovná doba či možnosti home office práce aj zo zahraničia.Medzi očakávané benefity zo strany väčšiny zamestnancov tak v súčasnosti patrí nielen navýšenie mzdy o mieru inflácie, ale aj poskytnutie ďalších nefinančných výhod. V prípade dobrých individuálnych alebo firemných výsledkov tiež 13. a 14. plat či osobná finančná prémia.„Vzhľadom na príchod novej automobilky na slovenský trh, ale aj v ďalších sektoroch, ktoré dlhodobo pociťujú nedostatok pracovníkov, aj naďalej predpokladáme zvýšenú náborovú aktivitu zamestnávateľov,“ doplnil šéf personálnej agentúry.V ďalšom období pritom Grafton očakáva osciláciu miery nezamestnanosti na úrovni 5,5 až 7,5 %, pričom na trhu bude aj naďalej chýbať kvalifikovaná pracovná sila.„Úroveň navyšovania miezd plošne nedosiahne úroveň inflácie, čo spôsobí pokles životnej úrovne a apetítu bežných ľudí utrácať za tovar a služby. Dôsledkom bude nízky ekonomický rast,“ predpokladá Malo.Prieskum bol realizovaný v priebehu tretieho štvrťroka roku 2022 v ôsmich krajoch Slovenskej republiky. Zahŕňa viac ako 250 typových pracovných pozícií v siedmich kľúčových segmentoch ekonomiky, a to IT a telekomunikácie, inžiniering a výroba, nákup a logistika, stavebníctvo a reality, bankovníctvo a finančné služby, obchod a marketing, ako aj ľudské zdroje, administratíva a právo.

Zobraziť viac...

Ostatné

WhitePress® ako platforma pre váš obsahový marketing

WhitePress® ako platforma pre váš obsahový marketing

Keďže používatelia internetu sú čoraz náročnejší, vytváranie vysokokvalitného a príťažlivého obsahu je v súčasnosti jedným z najlepších spôsobov interakcie s cieľovým publikom. Ide však o to, že len vytváranie vlastného obsahu nestačí. Je čoraz ťažšie v online prostredí vyniknúť a získať pozornosť vašich potenciálnych zákazníkov. Aby ste váš obsah (a v konečnom dôsledku aj vašu značku) dostali k tým správnym ľuďom, nepotrebujete len solídnu stratégiu obsahového marketingu, ale aj kvalitné texty, ktoré podporia vaše PR aktivity. Ako to dosiahnuť?WhitePress® je najväčšia platforma v strednej a východnej Európe, ktorá umožňuje publikovať články v 24 jazykoch na viac ako 50 000 weboch. Zameriava sa primárne na obsahový marketing, ktorým pomáha svojim klientom nielen budovať značku, ale tiež uľahčiť celý proces spojený s tvorbou a publikáciou obsahu. WhitePress – Content marketingová platforma hrá v oblasti content marketingu a SEO významnú úlohu. Spolupracuje s rôznymi SEO a obsahovými agentúrami, ale tiež s e-commerce spoločnosťami, mediálnymi domami, a spoločnosťami pôsobiacimi v odvetví PR, vďaka čomu rýchlo a jednoducho prepája inzerentov s vydavateľmi.Inzerenti vďaka informáciám z platformy môžu jednoducho nájsť vhodné umiestnenie pre akýkoľvek článok, ale tiež copywritera, ktorý im kvalitný článok napíše. Kvalitný obsah býva totiž druhou najväčšou výzvou, hneď po nájdení vhodného umiestnenia článkov. Vďaka službe Content Premium si však inzerent môže vyhľadať a jednoducho objednať vhodného copywritera, ktorý bude najlepšie vyhovovať jeho kritériám a požiadavkám. Databáza copywriterov je pre klientov spoločnosti WhitePress® dostupná už od marca 2022.PR a content marketing sú dve strany tej istej mince. Obe sa zameriavajú na vytváranie a komunikáciu hodnotných informácií – avšak pre dve rôzne cieľové skupiny. Pokiaľ ide o PR, cieľom je vzdelávať existujúce publikum, ako sú lojálni zákazníci, zainteresované strany a sledujúci vašich sociálnych sietí, a to primárne v témach, ktoré ich zaujímajú. Ide napríklad o tlačové správy alebo elektronické knihy (e-booky), ktoré sa často zverejňujú na spravodajských stránkach alebo sa zdieľajú spolu s inými publikáciami s cieľom osloviť publikum, ktoré vás už pozná.Cieľom obsahového marketingu je zamerať sa na vytváranie vysokohodnotného obsahu, ktorý je aktuálny a relevantný. Ten sa následne zdieľa v nádeji, že vzbudí záujem u nových zákazníkov a rozšíri tak celkové publikum. Väčšinou ide o e-mailové kampane, ktoré povzbudzujú používateľov, aby sa pozreli na nové produkty, ale tiež o rôzne príspevky na sociálnych sieťach a klasické články na blog či články so skrytou reklamou. Kombinácia týchto dvoch prístupov umožňuje nájsť a generovať nových potenciálnych zákazníkov, ktorí u vás skôr alebo neskôr nakúpia.V podstate, čím lepšia je vaša obsahová marketingová stratégia, tým viac potenciálnych zákazníkov získate. Okrem toho, že vám tiež pomôže získať vyššiu návštevnosť webových stránok, lepšie povedomie o vašej značke, a tzv. leady. Ide o spôsob, ako si vytvoriť komunikačný kanál s novými potenciálnymi zákazníkmi, ktorí navštívia vašu stránku, prípadne vám na seba rovno zanechajú kontakt, napríklad v podobe emailu. Či už chcete alebo nie, obsahový marketing a tvorba PR článkov je veľmi dôležitou a neodmysliteľnou súčasťou digitálneho marketingu. Vaša značka porastie iba vtedy, ak sa spojíte s profesionálmi, a budete do online sveta prinášať kvalitný obsah – s tým vám pomôže práve platforma WhitePress®.Informačný servis

Zobraziť viac...