Denná Tlač

Domáce

Židovský cintorín v obci Michal nad Žitavou zachraňujú pred úplným zánikom dobrovoľníci

Židovský cintorín v obci Michal nad Žitavou zachraňujú pred úplným zánikom dobrovoľníci

Dobrovoľníci z občianskeho združenia FONTIS aj v tomto roku pokračujú v záchrane náhrobných kameňov na židovskom cintoríne v obci Michal nad Žitavou v okrese Nové Zámky.S prácami začali v roku 2018, cintorín bol v tom čase značne zarastený náletovými drevinami, náhrobných kameňov bolo v tom čase vidieť len päť.„Počas šiestich rokov sme objavili v zemi ďalších 14 náhrobných kameňov, ktoré sa snažíme osadiť na pôvodnom mieste. Areál cintorína je už čiastočne vyčistený od náletových drevín a naďalej pokračujeme v hľadaní starých náhrobných kameňov v zemi,“ priblížil aktivity dobrovoľníkov Ľuboš Trubíni z občianskeho združenia FONTIS, ktoré sídli vo Vrábľoch.Židovský cintorín v Michali nad Žitavou si miestni židia vybudovali začiatkom 19. storočia. V obci vtedy žila početná židovská komunita, ktorá tvorila 10 percent z celkového počtu obyvateľov obce.

Zobraziť viac...

Šport

Slováci v prípravnom zápase pred MS v hokeji 2024 dostali od Nemcov historickú „sedmičku“

Slováci v prípravnom zápase pred MS v hokeji 2024 dostali od Nemcov historickú „sedmičku“

Slovenskej hokejovej reprezentácii nevyšiel tretí aprílový prípravný zápas pred májovými majstrovstvami sveta v Česku.Zverenci trénera Craiga Ramsayho v nemeckom Kaufbeurene podľahli domácim vysoko 3:7. Odveta je na programe v sobotu v Augsburgu.V aktuálnej sezóne obaja súperi absolvovali už štvrtý vzájomný duel a prvýkrát sa z úspechu tešili Nemci, ktorí Slovákom nastrieľali najviac gólov v histórii od vzniku Slovenska.Od roku 1993 to bol už 75. vzájomný súboj týchto tímov a nemecký tím dosiahol 33. triumf, okrem toho sa zrodila aj jedna remíza a 41-krát sa z víťazstva tešila slovenská reprezentácia.Slováci inkasovali najviac gólov od 1. júna 2021, vtedy na MS prehrali lotyšskej Rige s Čechmi tiež 3:7.„V niektorých okamihoch sme hrali dobre, ale celkovo boli lepší Nemci. Využívali svoju rýchlosť a keď skórovali v oslabení, tým rozhodli. Nezvládali sme tlak, pod ktorý nás súper dostával,“ uviedol hlavný kouč Ramsay v prenose JOJ Plus.„Bolo tam veľa nepresností, dobre sme hrali len prvú tretinu. Nevyhrávali sme súboje a to bol najväčší problém. Musíme spresniť prihrávky, lepšie korčuľovať a strieľať viac gólov,“ doplnil dvojgólový Róbert Lantoši.Po avizovanom sobotňajšom zápase v Augsburgu opäť proti Nemcom absolvujú Slováci ďalšie prípravné zápasy pred odchodom do Česka (10. – 26. mája) už len doma.V Trenčíne a Bratislave si zmerajú sily s Čechmi (26. a 27. apríla), v Žiline na nich čaká súboj proti Poliakom (3. mája) a generálkou na svetový šampionát bude bratislavský duel proti Američanom (7. mája).Na MS sa slovenskí hokejisti predstavia v základnej skupine v Ostrave a ich súpermi budú postupne Nemci, Kazachovia, Američania, Poliaci, Francúzi, Lotyši a Švédi.Góly: 2. Samanski (Tuomie), 16. Stachowiak (Plachta, Ugbekile), 27. Soramies (Ugbekile, Pfaffengut), 28. Tuomie (Stachowiak), 37. Schütz, 42. Fischbuch (Stachowiak), 56. Michaelis (Schinko) – 9. Lantoši, 12. Okuliar (Cingel, Lantoši), 29. Lantoši (Kollár, Bučko) Vylúčení: 5:4 na 2 min, presilovky: 3:2, oslabenia: 1:0, rozhodovali: Rohatsch, Polaczek – Merk, Heffner (všetci Nem.), 3100 divákovZostavy: Nemecko: Ancicka – Zimmerman, Müller, Hüttl, Wagner, Ugbekile, Fohrler, Weber, Karrer – Ehl, Michaelis, Kahun – Fischbuch, Stachowiak, Schütz – Plachta, Samanski, Tuomie – Schinko, Pfaffengut, Soramies – Krauss Slovensko: Hrenák (41. Tomek) – Grman, Ivan, Bučko, Golian, Gachulinec, Bačik, Brincko, Petrovický – Lantoši, Cingel, Okuliar – Faško-Rudáš, Kollár, Takáč – Kukuča, Tamáši, Kašlík – Kusko, Baláž, HeclDomáci Nemci sa síce ujali vedenia už v 2. minúte zásluhou Joshuu Samanského, no Róbert Lantoši potom vyrovnal a Oliver Okuliar v presilovke poslal slovenský tím do najtesnejšieho náskoku.Ešte v prvej tretine vyrovnal v početnej výhode Wojtek Stachowiak a v druhej časti Samuel Soramies a Parker Tuomie upravili na 4:2, pričom štvrtý presný zásah dosiahli domáci vo vlastnom oslabení.Vzápätí síce v presilovke skorigoval Lantoši, ale v ďalšom priebehu už dávali góly len Nemci.Prvé dve tretiny odchytal Samuel Hlavaj a inkasoval aj piatykrát z hokejky Justina Schütza, striedajúceho Mateja Tomeka v tretej dvadsaťminútovke prekonali Daniel Fischbuch aj Marc Michaelis.

Zobraziť viac...

Zdravie a Lifestyle

Slováci vo veku 25 až 45 rokov najčastejšie umierajú na toto ochorenie

Slováci vo veku 25 až 45 rokov najčastejšie umierajú na toto ochorenie

Pečeň, jeden z najdôležitejších orgánov ľudského tela, je kľúčová pre naše zdravie. Okrem odstraňovania toxínov, regulácie hladiny cukru v krvi a zrážanlivosti krvi, vykonáva stovky životne dôležitých funkcií, vrátane filtrácie krvi a rozkladu škodlivých látok ako alkohol a drogy. Tento orgán tiež produkuje žlč, nevyhnutnú pre správne trávenie a vstrebávanie tukov.Slovensko sa nachádza na popredných priečkach v prevalencii cirhózy pečene, konečného štádia chronických ochorení pečene. Podľa štúdie zverejnenej v roku 2020 v časopise Lancet Gastroenterology Hepatology, sú ochorenia pečene najčastejšou príčinou smrti medzi dospelými Slovákmi vo veku 25 až 45 rokov. Hlavnými vinníkmi sú alkoholové a nealkoholové stukovatenie pečene (NAFLD).Dlhodobá konzumácia alkoholu môže viesť k akumulácii tuku v pečeni, ktorá môže vyústiť k zjazveniu pečene, známemu ako cirhóza. Funkcia pečene sa môže znížiť aj v závislosti od toho, k akému zjazveniu dôjde.Hromadenie tuku v pečeni však môže nastať aj u jedincov, ktorí nepijú alkohol. Toto ochorenie poznáme pod pojmom nealkoholové stukovatenie pečene (NAFLD) a delí sa na dva typy: nealkoholové tukové ochorenie pečene (NAFL) a nealkoholovú steatohepatitídu (NASH). NAFL je menej vážna forma, pri ktorej je pečeň stukovatená, ale bez zápalu alebo poškodenia. Napriek tomu ju však netreba podceňovať. Na druhej strane, NASH je vážnejšia forma s prítomnosťou zápalu a možným poškodením pečene, čo môže viesť k cirhóze a neskôr aj k rakovine pečene.Mnohé prípady NAFLD prebiehajú bez zjavných symptómov. Keď sa objavia, často zahŕňajú bolesť v pravej hornej časti brucha, únavu, chudnutie, nahromadenie tekutín v bruchu (ascites) a na nohách (edém), a žltačku. Diagnóza NAFLD sa zvyčajne stanovuje na základe vyšších hodnôt pečeňových enzýmov získaných krvnými testami.Medzi hlavné rizikové faktory patrí obezita, diabetes typu 2 a metabolický syndróm. Ďalšie zahŕňajú vysoké hladiny triglyceridov, cholesterolu a stravu bohatú na nezdravé tuky a cukry. Ak chceme tomuto ochoreniu predísť, treba predovšetkým začať so zmenou životného štýlu, ktorý zahŕňa:NAFLD nemusí byť strašiakom, ak zavedieme do svojho života odporúčané zmeny. Tie nám pomôžu nielen zachovať dobré zdravie pečene na dlhé obdobie, ale dokonca môžu v raných štádiách ochorenia reverzovať poškodenie tohto dôležitého orgánu. Aj keď nemusíme pociťovať symptómy, to neznamená, že nedochádza k zjazveniu pečene. Včasná diagnostika a správny životný štýl môžu výrazne prispieť k zlepšeniu zdravotného stavu a prevencii komplikácií, ako je cirhóza alebo zlyhanie pečene, ktoré by mohlo vyústiť v potrebu transplantácie tohto orgánu.

Zobraziť viac...

Kultúra

Národnú filmovú cenu Slnko v sieti si prevezme za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre Božidara Turzonovová (foto)

Národnú filmovú cenu Slnko v sieti si prevezme za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre Božidara Turzonovová (foto)

Národnú filmovú cenu Slnko v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre si prevezme herečka Božidara Turzonovová. Slávnostné odovzdávanie cien sa uskutoční 26. apríla.V predošlých ročníkoch cenu za prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre získali napríklad kameraman Ladislav Kraus, in memoriam režisér Stanislav Párnický, herečka Emília Vášáryová a tiež vedkyňa Jelena Paštéková. V rámci odovzdávania cien budú ocenení aj ďalší tvorcovia v 18 kategóriách.Priamy prenos z udeľovania ocenení sa bude vysielať z budovy Slovenského rozhlasu od 20:30 na Jednotke. Organizátorom je Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA), spoluorganizátormi sú RTVS a Slovenský filmový ústav, partnerom je DAFilms.sk a SOZA. Podujatie finančne podporil Audiovizuálny fond. Turzonovová je podľa prezidentky SFTA Kataríny Krnáčovej ikonou slovenského filmu.„Vnímame ju roky na divadelných doskách, ale jej pôsobenie v oblasti slovenskej kinematografie, ako televíznej, tak filmovej, je nezabudnuteľné,” dodala Krnáčová a pripomenula, že od roku 1961 Turzonovová pôsobila v desiatkach hraných filmoch a v mnohých televíznych seriáloch.„Dokonca ju môžeme vidieť aj v dokumentárnych filmoch, z ktorých jeden je aj nominovaný v kategórii Najlepší dokumentárny film aktuálneho ročníka Slnko v sieti,“ priblížila Krnáčová. Spomedzi filmov od slovenských režisérov hrala napríklad vo filmoch Víkend za milión Dušana Trančíka, Suzanne Dušana Rapoša či Orbis Pictus Martina Šulíka.Riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj pozval všetkých divákov k obrazovkám. Ako dodal, RTVS je dlhodobým koproducentom slovenskej filmovej tvorby a vyjadril svoje nadšenie z toho, že budú toto významné podujatie vysielať naživo v hlavnom vysielacom čase. Podujatie bude moderovať Branislav Bruno Ciberej.Diváci sa počas galavečera dozvedia mená laureátov spomedzi hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, rozličných filmových profesií, ale po druhýkrát aj v kategórii Najlepší televízny film/séria/seriál. Krnáčová spresnila, že prihlásených bolo rekordných 34 filmových a televíznych diel.V kategórii Najlepší hraný film STFA vyberala spomedzi 11 prihlásených prác, v kategórii Najlepší dokumentárny film z 13 projektov a v kategórii Najlepší animovaný film zo šiestich prihlásených. Súčasťou ocenení je aj Divácka cena, o ktorej rozhodli diváci svojim hlasovaním.

Zobraziť viac...

Zahraničné

Hasiči sa chystajú dať dole lešenie z Burzy v Kodani, v budove sa stále nachádzajú malé ohniská a tony trosiek

Hasiči sa chystajú dať dole lešenie z Burzy v Kodani, v budove sa stále nachádzajú malé ohniská a tony trosiek

Hasiči v Kodani sa chystajú dať dole lešenie, ktoré nebezpečne visí pred ruinami historickej Burzy. Viac ako 400-ročnú pamiatku v centre dánskej metropoly v utorok zničil rozsiahly požiar, v dôsledku ktorého sa zrútila aj jej ikonická veža a značná časť budovy.Vo štvrtok sa zase zrútila veľká časť jej vonkajšej steny. Hovorca regionálneho hasičského zboru Veľkej Kodane Tim Ole Simonsen povedal, že inžinieri prehodnocujú, ako dať lešenie preč, ale „je to veľmi náročná práca“.Zároveň poznamenal, že v budove sa ešte stále nachádzajú malé ohniská a tony trosiek. Na kontrolu prác podľa jeho slov používajú dron. Utorkový požiar sa podľa všetkého začal na streche počas renovačných prác. Presná príčina však nie je známa a polícia zatiaľ nevošla do zhorenej časti budovy, aby mohla vyšetrovať.Plány na odstránenie lešenia sú pokusom o zachránenie nepoškodených častí Burzy. Hasiči uviedli, že nevedia, ako dlho to potrvá, a priľahlé ulice sú stále uzavreté. V budove, ktorá bola do požiaru sídlom Dánskej obchodnej komory, sa nachádzalo mnoho umeleckých diel a cenností, ktoré pohotovostným zložkám pomáhali vynášať aj okoloidúci.Predstavitelia obchodnej komory, ktorá budovu vlastní, uviedli, že budovu napriek všetkému zrekonštruujú. O tom, kto tak spraví, zatiaľ nepadlo rozhodnutie. Rekonštrukcia bude stáť milióny, ak nie miliardy dánskych korún, a trvať roky.Burzu, v dánčine Børsen, postavili v roku 1615 a je popredným príkladom holandskej renesancie v Dánsku. Dánska burza v nej nesídli od roku 1974. V súčasnosti to bola populárna turistická atrakcia. Jej veža vytvarovaná ako prepletené chvosty štyroch drakov siahala do výšky 56 metrov.

Zobraziť viac...

AutoMagazín

Tajfún „odfúkol“ kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, počasie v Suzuke „úradovalo“ aj v minulosti

Tajfún „odfúkol“ kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, počasie v Suzuke „úradovalo“ aj v minulosti

Organizátori Veľkej ceny Japonska formuly 1 v piatok potvrdili, že pre obavy z blížiaceho sa tajfúnu Hagibis zrušili sobotňajší program na okruhu Suzuka.Pôvodne naplánovaný tretí tréning sa vôbec neuskutoční a kvalifikácia presunuli na nedeľu o 3.00 h SELČ. O štyri hodiny neskôr (o 7.10 h SELČ) sa uskutočnia hlavné preteky, v ktorých bude obhajovať minuloročný triumf Lewis Hamilton.„V dôsledku predpovedaného vplyvu tajfúnu Hagibis na VC Japonska 2019 sa spoločnosť Mobilityland a Japonská automobilová federácia (JAF) rozhodli zrušiť všetky aktivity naplánované na sobotu 12. októbra. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) a Formula 1 podporujú toto rozhodnutie v záujme bezpečnosti divákov, pretekárov a všetkých ľudí na okruhu Suzuka,“ uvádza sa v oficiálnom vyhlásení na webovej stránke F1.Presunutie sobotňajšej kvalifikácie nie je v Japonsku ničím nevídaným. Z dôvodu nepriaznivého počasia sa v rokoch 2004 a 2010 takisto odjazdila až v nedeľu. Naposledy sa s touto situáciou najlepšie vyrovnali piloti Red Bullu, keďže kvalifikáciu i samotné preteky ovládol Nemec Sebastian Vettel pred austrálskym tímovým kolegom Markom Webberom.V piatkových tréningoch na 17. podujatie sezóny dominovali piloti Mercedesu, pričom v oboch prípadoch sa tešil z víťazstva Fín Valtteri Bottas. V prvom tréningu zdolal Lewisa Hamiltona o 76 tisícin sekundy, v druhom o rovnú desatinu. Pokiaľ by v nedeľu kvôli zlému počasiu nebolo umožnené odštartovať kvalifikáciu, poradie na štartovom rošte určia výsledky druhého tréningu.

Zobraziť viac...

Ekonomika

Druhá koľaj na trati Bratislava - Komárno je nevyhnutná, Lackovič apeluje na jej skoré vybudovanie

Druhá koľaj na trati Bratislava - Komárno je nevyhnutná, Lackovič apeluje na jej skoré vybudovanie

Zverejnený zámer vlády vybudovať druhú koľaj na železničnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno podporuje hnutie Progresívne Slovensko. Očakáva, že projekt bude zrealizovaný v čo najkratšom čase.Poslanec Národnej rady SR Marek Lackovič za progresívcov informoval, že je nevyhnutné čo najskôr túto trať zdvojkoľajniť, na čom sa zhodujú aj odborníci. Čoskoro totiž dosiahne hranicu svojej životnosti až polovica stokilometrovej trate.„Druhá koľaj umožní nasadenie nových vlakov a nových spojov. Na trati sa tak bude môcť prepraviť prakticky dvojnásobné množstvo cestujúcich, čo pomôže prilákať nových ľudí k využívaniu verejnej dopravy,“ očakáva Marek Lackovič. Pripomenul, že ročný počet prepravených cestujúcich na železnici medzi Bratislavou a Komárnom sa od roku 2011 zvýšil päťnásobne – na štyri milióny, k čomu prispel aj vstup súkromného dopravcu.O pláne vybudovať druhú koľaj na trati Bratislava – Komárno formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) informoval v piatok počas kontrolného dňa v rezorte dopravy predseda vlády Robert Fico (Smer). Tento zámer chce predstaviť spolu s inými projektmi na júnovej návšteve Číny.„Je to veľmi dobrý príklad pre PPP projekty,“ povedal premiér. Trať medzi Bratislavou a Komárnom je najvyťaženejšia regionálna trasa na slovenských železniciach.„Je tak vyťažená tá jedna koľaj, že už tam nie sme schopní nasadiť ďalšie vlaky,“ zdôvodnil potrebu výstavby druhej koľaje Robert Fico. Podľa neho treba vtiahnuť do výstavby infraštruktúry a veľkých strategických podnikov aj súkromný kapitál, súkromné vklady ľudí aj vklady ľudí v dôchodkových správcovských spoločnostiach, ale hlavne cez PPP projekty.„Akýkoľvek zahraničný kapitál je pre Slovensko dobrý, keď sem pritiahneme akékoľvek investície do infarštruktúry,“ poznamenal k uvažovanému zdvojkoľajneniu spomínanej železničnej trate formou PPP projektu minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru).„PPP projekt je vždy najlepšie riešenie, je to pre štát najväčší benefit,“ dodal.

Zobraziť viac...

Ostatné

Evolúcia výťahov v priebehu vekov

Evolúcia výťahov v priebehu vekov

História výťahu je fascinujúca. Technologický pokrok od Archimedových jednoduchých kladkostrojov po sofistikované systémy v dnešných výškových budovách, to je dôkaz ľudskej vynaliezavosti a túžby dosiahnuť vyššie.Hoci výťahy často považujeme za produkt modernej éry, ich korene siahajú hlboko do minulosti. Už pri stavbe egyptských pyramíd bol potrebný spôsob, ako dopraviť materiály do veľkých výšok, kde bežná ľudská sila nestačila. Staroveké civilizácie vyvinuli rôzne mechanické systémy ako lanové a kladkové zariadenia, navijaky a iné nástroje, ktoré dnes môžeme považovať za predchodcov výťahov.Grécky matematik Archimedes vytvoril v roku 236 pred Kr. jeden z prvých známych výťahov. Tento jednoduchý mechanizmus bol ovládaný zdvíhacími lanami navinutými na valci a fungoval iba pomocou manuálnej sily. Výťahy sa tiež pravdepodobne využívali v starovekom Ríme, ktoré slúžili na prepravu gladiátorov a zvierat do arén amfiteátrov.V 18. storočí si francúzsky kráľ Ľudovít XV. nechal postaviť osobný výťah, známy ako „lietajúce kreslo“, aby umožnil svojej milenke diskrétny pohyb medzi svojimi izbami. Tento prípad predstavoval jeden z prvých záznamov výťahu určeného výhradne pre ľudí.V roku 1852 predstavil Elisha Graves Otis prvý bezpečnostný výťah, ktorý garantoval, že aj pri prípadnom prerušení lana nedochádza k pádu výťahu. Dramaticky demonštroval mechanizmus pred stovkami ľudí na svetovej výstave – lano sa prerezalo, aktivovala sa bezpečnostná brzda a zdvihák sa zastavil bez toho, aby došlo k poškodeniu nákladu alebo cestujúcich. Týmto ukázal svetu, že výťahy sú bezpečné pre každodenné použitie.Dôvera verejnosti vo výťah následne začala rásť. Otisov prvý komerčný osobný výťah, ktorý bol inštalovaný v päťposchodovom obchodnom dome v New Yorku ovplyvnil mestskú architektúru.V 80. rokoch 19. storočia sa objavili elektrické výťahy, ktoré viedli k bezpečnejším a efektívnejším dizajnom. V roku 1889 Werner von Siemens predstavil prvý elektrický výťah s jednosmerným motorom v Nemecku. Integrácia výťahov sa stala kľúčovou pri stavbe mrakodrapov na prelome 20. storočia a v 50. rokoch 20. storočia nastala éra automatických výťahov.Inovácie sa nezastavia. Výťahy v inteligentnej budove sú vybavené pokročilými technológiami ako je bezdotykové ovládanie pomtechnológieocou ovládania gestami nôh alebo rúk. Cloudová prediktívna údržba a výťahy bez káblov nahrádzajú tradičné lanové výťahy s uhlíkovými vláknami. Moderné výťahy umožňujú bezpečnú a efektívnu prevádzku aj do tých najzložitejších budov, navyše čoraz efektívnejšie motory, vyššia nosnosť a pokročilá analytika umožňujú bezproblémovú údržbu a prevádzku.S technologickým pokrokom sa otvárajú nové možnosti v oblasti výťahov. Spomínané uhlíkové vlákna sú dostatočne pevné a umožňujú stavbu výťahov do extrémnych výšok.Nemecká spoločnosť navrhla výťahy, ktoré používajú magnety namiesto lán a môžu sa pohybovať vo viacerých smeroch. Tento nový systém sľubuje revolúciu v technológii výťahov vďaka úspore miesta a energie.Navyše NASA investuje do výskumu výťahov do vesmíru, i keď tento sen nebude tak rýchlo dosiahnuteľný. Vesmírne výťahy by mohli raz výrazne znížiť náklady na opustenie zemského gravitačného poľa. Zásadným problémom je materiál. Musel by byť až 240-krát pevnejší než oceľ, aby odolal extrémnym ťahovým silám. Pri použití súčasných materiálov by lano muselo mať priemer nepredstaviteľne veľký (v prípade použitia ocele) až 170 metrov, u uhlíkových vlákien 81 metrov. Tieto rozmery sú však obrovské a v súčasnosti ešte nie sme schopní postaviť vesmírny výťah.

Zobraziť viac...