Denná Tlač

Nový koncept grafikonu pomohol zvýšiť záujem o cestovanie vlakmi, hodnotia po roku analytici

Nový koncept grafikonu pomohol zvýšiť záujem o cestovanie vlakmi, hodnotia po roku analytici

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po prvom roku fungovania nového konceptu vlakového grafikonu, od decembra 2022 do decembra 2023, spoločne vyhodnotili jeho vplyvy na cestujúcich a finančnú efektívnosť železničnej dopravy.

Zaviedol pravidelné intervaly jazdy vlakov, tzv. taktový režim, a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach.

Preprava cestujúcich na železniciach sa zvýšila o 6 % a tržby o 3 %. Na najvyužívanejších trasách Bratislava – Žilina – Košice a Bratislava – Nové Zámky prispel vynovený cestovný poriadok k nárastu prepravy o 8 %.

„Posilnenie dopravy počas víkendov a počas leta v turisticky atraktívnych lokalitách pomohlo aj turizmu,“ ukázalo hodnotenie.

ÚHP a ZSSK porovnávali reálne počty platiacich cestujúcich v roku 2023 s prognózou, keby sa grafikon nemenil.

Pre dynamický prístup ku kontingentom pre oblasť neplatiacich cestujúcich v sledovanom období bude možné dôveryhodne vyhodnotiť ich počty až s väčším odstupom času,

„Zvýšila sa celková finančná efektívnosť železničnej dopravy. Prevádzkové náklady sa po zohľadnení inflácie nezvýšili, hoci vlaky najazdia o 6 % viac oproti roku 2022 a je aj viac cestujúcich,“ informoval ÚHP. Výraznejšie klesla preprava iba na niektorých lokálnych tratiach s menej ako 6 % cestujúcich.

„Čiastočne je za tým zavedenie prestupov alebo zmeny časových polôh vlakov podľa grafikonu. Vplyv však mali aj externé faktory ako zlý stav infraštruktúry, časté obmedzenia a spôsob plánovania výluk,“ priblížili závery hodnotenia grafikonu spolu s národným vlakovým dopravcom analytici z Ministerstva financií SR.

Vlani takmer tretina vlakov zvýšila meškanie na 10 a viac minút, čo nie je výhradne výsledkom nového konceptu grafikonu.

Pretrvávajúce meškania sú zároveň výsledkom najmä aktuálneho stavu infraštruktúry a relatívne vysokej poruchovosti vozidiel.

ÚHP a ZSSK preto ďalej odporúčajú eliminovať hlavné príčiny meškania vlakov, odstraňovať obmedzenia rýchlosti a efektívnejšou údržbou zvýšiť spoľahlivosť vozidiel.

„Dôležité je tiež zreálňovať dĺžky prestojov a časové rezervy v staniciach,“ navrhujú spoločne.

Zároveň je podľa ÚHP a ZSSK potrebné viac prispôsobiť jazdné časy plánovaným výlukám, reálnemu stavu infraštruktúry, vozidlového parku a personálu.

Grafikon možno ešte zlepšovať a pritom preveriť úpravy odchodov vlakov na tratiach s jeho negatívnym dopadom. Na tratiach s pozitívnymi vplyvmi grafikonu je žiaduce ďalej pokračovať v rozširovaní dopravnej ponuky.

Najnovšie Články