ZSSK plánuje nakúpiť nové vozidlá, analytici navrhujú ich výber a využitie ešte premyslieť
9. Júna 2024, 19:23Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje nakúpiť nové vozidlá za takmer 480 miliónov eur. Konkrétne ide o 25 elektrických rušňov a 10 súprav do diaľkovej dopravy. Národný vlakový osobný dopravca sa na základe verejného obstarávania rozhodne, či budú súpravy pozostávať zo spojených vozňov s rušňami alebo z ucelených elektrických jednotiek.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v rámci hodnotenia projektu informoval, že odhadované náklady zodpovedajú iným porovnateľným nákupom. Zároveň odporúča detailnejšie vyhodnotiť potrebu a vhodné parametre vozidiel pre jednotlivé linky a na základe toho vybrať konkrétne riešenie.
„Keďže financovanie takmer pol miliardového projektu nateraz nie je známe, je dosť času na lepšie špecifikovanie projektu,“ uviedla inštitúcia na Ministerstve financií SR.
Prvým zámerom projektu je náhrada starých elektrických rušňov za nové. Podľa predchádzajúcich hodnotení ÚHP aj Auditu ZSSK by malo ísť o hlavnú prioritu v obnove vozidiel.
„Po roku 2027 bude vlaky ťahať približne 40 starých elektrických rušňov s priemerným vekom 40 rokov. Štúdia však nešpecifikuje, na akých trasách a v akom rozsahu budú nové rušne jazdiť,“ podotkli analytici.
Druhým zámerom projektu je zvýšiť kvalitu prepravy na linke Bratislava – Košice, na ktorej má jazdiť 10 nových súprav. Podľa ÚHP tam už jazdia najkvalitnejšie vozne ZSSK, kvalita prepravy sa preto zásadne nezvýši. Na tejto linke je hlavne problém s chýbajúcimi rušňami.
Kapacita jednej súpravy má byť 550 miest, čiže 10 nových súprav je ekvivalentom 90 nových vozňov, čo je podľa analýzy ÚHP na základe údajov ZSSK viac, ako bude v budúcnosti potrebovať.
„Problém s chýbajúcimi rušňami môže vyriešiť aj nákup elektrických jednotiek na iné linky, napríklad Bratislava – Banská Bystrica alebo Košice – Humenné. Kľúčové je zabezpečiť náhradu za 10 rušňov na linke Bratislava – Košice, ktorých prenájom končí v roku 2027,“ upozornil ÚHP. Ak by sa dodanie nových rušňov nestíhalo, vhodným riešením môže byť krátkodobý prenájom.
Analytici odporúčajú tiež opciu na ďalších 5 kusov pre prípad, že sa v budúcnosti podľa plánov posilní linka Bratislava – Košice. Takisto navrhujú získať od štátu garancie na dlhodobé využívanie súprav.
„Od roku 2031 už musia na všetkých dotovaných linkách jazdiť víťazi verejnej súťaže. Ak ZSSK v súťaži na linku Bratislava – Košice neuspeje, zakúpené vozidlá môžu zostať nevyužité,“ dodal ÚHP, ktorý o záveroch hodnotenia ZSSK vopred informoval.