Vysoké Tatry sa v súčasnosti chcú áut zbaviť, za čias Rakúsko-Uhorska to však bolo presne naopak
26. Decembera 2024, 18:56Kým v súčasnosti sa vo Vysokých Tatrách snažia počet áut eliminovať, na začiatku 20. storočia to bolo opačne. Automobilová doprava ešte nebola masová a Tatrami prechádzalo len pár kusov vozidiel.
Ako ďalej pre agentúru SITA vysvetlil automobilový historik a univerzitný pedagóg Mikuláš Jančura, autá boli doménou vyšších sociálnych vrstiev, ich ceny boli veľmi vysoké a spájali sa skôr s automobilovou turistikou a športom. Až spolu s masívnejším rozvojom cestovného ruchu v druhej polovici 20. storočia prišla snaha čo najlepšie sprístupniť Tatry automobilom.
Vysoké Tatry boli aj na prelome storočí veľmi lákavou destináciou. Turizmus tu začal podľa Jančuru prekvitať už na konci 19. storočia po zavedení Košicko-bohumínskej železnice, rozvoji infraštruktúry hotelovej siete, a prispeli k tomu aj tatranské železnice.
V auguste 1904 začal v Rakúsko-Uhorsku premávať prvý trolejbus, a to omnibus vo Vysokých Tatrách. Prechádzal traťou Poprad – Veľká – Veľký Slavkov – Starý Smokovec.
„Tatry predstavovali exponovanú lokalitu. Prvé zmienky o automobiloch sú z roku 1900, keď sa tu s nimi robili rôzne skúšky. Za jednou bol napríklad knieža Hohenlohe a máme aj zmienku o jednej jazde z Rakúska cez Považie, Tatry a do Přemyslu v dnešnom Poľsku, ktorá sa uskutočnila v auguste 1900,“ vysvetlil pre SITA historik dopravy Považského múzea v Žiline Peter Šimko. Automobily patrili v tom čase zväčša šľachticom, ktorí Tatry navštevovali, organizovali tam rôzne automobilové túry alebo preteky.
Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.