Denná Tlač

Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave dosiahli v tomto roku takmer 13 miliónov eur

Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave dosiahli v tomto roku takmer 13 miliónov eur

Predbežné výnosy z bratislavského parkovacieho systému PAAS sú za prvých deväť mesiacov tohto roku vo výške viac ako 12,9 milióna eur. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla, táto suma v sebe zahŕňa podiely pre mestské časti, pričom podiel pre hlavné mesto je takmer 10,4 milióna eur.

Z celkových výnosov predstavujú príjmy z pokút v rámci objektívnej zodpovednosti, zahŕňajúce aj nelegálne parkovanie mimo zón PAAS, viac ako 3 milióny eur. Príjmy za krátkodobé parkovacie lístky za prvých deväť mesiacov tohto roka predstavujú viac ako 7,87 milióna eur a príjmy za dlhodobé parkovacie karty viac ako 2 milióny eur.

Počet vydaných parkovacích kariet PAAS v decembri 2022 predstavoval 16 143 rezidentských kariet, v decembri 2023 to bolo 29 552 rezidentských kariet.

„Celkové reportované výnosy za rok 2022 pre Bratislavu, vrátane podielov pre mestské čast, boli vo výške 3,3 milióna eur, z toho pre hlavné mesto 2,5 milióna eur,“ priblížil Bubla aktualizované údaje za rok 2022. Z tejto sumy tvoria príjmy z pokút v rámci objektívnej zodpovednosti viac ako 621-tisíc eur, príjmy za krátkodobé parkovacie lístky viac ako 1,5 milióna eur a príjmy za dlhodobé parkovacie karty takmer 1,2 milióna eur.

Za rok 2023 boli celkové reportované výnosy z parkovacej politiky pre Bratislavu, vrátane podielov pre mestské časti, vo výške viac ako 10 miliónov eur, z čoho takmer 8 miliónov eur bolo pre hlavné mesto.

Z celkových výnosov tvorili pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti takmer 2,8 milióna eur, príjmy za krátkodobé parkovacie lístky 5,2 milióna eur a príjmy za dlhodobé parkovacie karty viac ako 2 milióny eur.

„Dnes už vieme, že hlavný cieľ PAASu – zlepšiť dostupnosť parkovania pre rezidentov tam kde reálne bývajú – funguje a obyvatelia v trinástich zónach PAAS, ktoré sme od 2022 zaviedli, potvrdzujú, že skutočne sa im parkuje lepšie,“ uvádza magistrát s tým, že výnosy z parkovania investujú späť do lepšej dopravy, parkovania a kvalitnejších ulíc.

„Vybudovanie základnej infraštruktúry PAAS, ako napríklad príprava projektov, značenie zón, obstaranie parkomatov, informačných systémov a zabezpečenie kontroly, znamenalo, že v prvých rokoch tieto počiatočné investície presahovali príjmy z parkovania,“ konštatuje mesto s tým, že už v roku 2023 bol systém natoľko zabehnutý, že po odpočítaní nákladov na prevádzku PAAS, mohlo ísť do Fondu mobility približne 2,2 milióna eur.

Vďaka týmto financiám stavajú napríklad rezidentský parkovací dom v Karlovej Vsi, ktorý sprevádzkujú začiatkom budúceho roka.

„Financujeme aj prípravu ďalších P+R a rezidentských parkovacích domov pri Zoologickej záhrade, na Zlatých pieskoch, Saratovskej a Wolkrovej ulici,“ dodal magistrát. Okrem toho spustili tiež nové P+R parkovisko pod Prístavným mostom a financujú prípravu ďalšieho záchytného parkoviska Janíkov dvor.

Z príjmov z parkovacej politiky ďalej rekonštruujú chodníky a komunikácie na prvom úseku Trenčianskej ulice. Rozbitý asfalt na chodníkoch tu menia za bratislavskú dlažbu, vrátane debarierizácie.

„Obstarali sme parkovacie zariadenia ako parkomaty, kamery a rampy pre vytvorenie ďalších parkovacích kapacít,“ doplnilo mesto. „S rozširovaním zón PAAS v Bratislave budú postupne rásť aj príjmy, a tie prispejú k tomu, aby sa nám po Bratislave lepšie chodilo, jazdilo aj parkovalo,“ uzavrel magistrát.

Najnovšie Články