Denná Tlač

Severný obchvat R4 Prešov napreduje, v tuneli čakajú na veľký míľnik

Severný obchvat R4 Prešov napreduje, v tuneli čakajú na veľký míľnik

Výstavba prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 v dĺžke 4,3 kilometra v plnom profile napreduje.

V tuneli Bikoš sú už osadené ventilátory, technológiou vybavené SOS výklenky, zrealizovaný požiarny vodovod a montujú hlavné aj vodiace osvetlenie či sieťové káble.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v piatok informovala, že takisto realizujú napojenie tunela na prevádzkovo-technologický objekt. V tuneli čakajú na veľký míľnik – prvé svetlo, keďže zapoja osadené osvetlenie.

Diaľničiari stále nespresnili termín otvorenia časti prešovského obchvatu na R4. V marci informovali, že ju plánujú odovzdať motoristom koncom tohtoročného leta, na ich portáli je pri tejto stavbe naďalej uvedené zmluvné ukončenie výstavby v júli.

Prvú etapu obchvatu stavajú takmer štyri roky od leta 2019. Pôvodná zmluvná cena výstavby vo výške takmer 143 miliónov eur priebežne vzrástla zatiaľ na necelých 147 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

„Tunel, ktorý čoskoro pribudne do prevádzky, má dĺžku 1,15 kilometra a bude sa v ňom dať jazdiť rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu Je to dvojrúrový tunel s tromi priečnymi prepojeniami a siedmimi SOS výklenkami v každej rúre,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Bikoš vykazuje mimoriadne nízky prítok podzemných vôd. „Suchosť“ tunela znamenala veľkú výhodu pri razení a uľahčí aj jeho prevádzku. Tá bude finančne menej náročná aj vďaka inteligentnému LED diódovému systému osvetlenia.

Už o pár týždňov by mali v križovatke Prešov pokladať tretiu, obrusnú asfaltovú vrstvu.

„Na prístupovej ceste k južnému portálu tunela Bikoš sa realizujú žľabovky a konštrukcia vozovky, na ceste k severnému portálu je položená prvá asfaltová vrstva. Na mostoch realizujeme rímsy, odvodnenie a injektáž,“ priblížila Žgravčáková.

V nasledujúcom období podľa nej budú na mostoch priebežne ukladať liaty asfalt, následne asfaltové vrstvy a práce budú pokračovať montážou zvodidiel.

Zhotoviteľom prvej etapy obchvatu Prešova na R4, vrátane tunela, je združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. Súčasťou úseku bude deväť mostov a križovatka Prešov, sever.

V tuneli Bikoš je navrhovaná rýchlosť 100 kilometrov za hodinu, je v ňom tiež jeden núdzový záliv v každej z oboch rúr. Úsek po dokončení motoristom ušetrí približne desať minút, predpokladaná intenzita dopravy je 15-tisíc vozidiel za 24 hodín.

Najnovšie Články