KDH kritizuje návrh na zavedenie vlakového spojenia Kyjev - Košice, považuje to za mrhanie peniazmi
28. Marca 2024, 15:57Projekt zabezpečenia verejnej železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou využitím širokorozchodnej trate na trase Kyjev – Košice, ktorý v stredu schválila vláda na výjazdovom rokovaní, považuje Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) za mrhanie peňazí.
Uvedenie prevádzky by si podľa neho vyžadovalo náklady v miliónoch eur, na čo aktuálne nemá zdroje ani rezort dopravy ani Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). KDH na to upozornilo vo štvrtok a zároveň vyzvalo vládu, aby na financovanie takýchto projektov zabezpečila európske zdroje.
„Uvedomujeme si dôležitosť kvalitného železničného spojenia s Ukrajinou, perspektívneho nového člena EÚ, ktoré bude dôležité pre celé zoskupenie,“ uviedol poslanec a podpredseda KDH Igor Janckulík.
Tento projekt podľa neho finančne kryjú európske zdroje len pre infraštruktúru v železničnej stanici Maťovce pre hraničné a colné orgány SR a v železničnej stanici Haniska pri Košiciach pre nástup a výstup cestujúcich, pričom potrebné sú oveľa vyššie investičné zdroje.
Poslanec pripomenul, že v súčasnosti existujú železničné spojenia medzi Slovenskom a Ukrajinou po tratiach normálneho rozchodu. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prevádzkuje spojenie na linke Košice – Mukačevo a český súkromný dopravca RegioJet svoju vlakovú linku Praha – Košice aktuálne predĺžil do pohraničného Čopu na ukrajinskej strane hranice.
Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková spomínaný návrh na zavedenie železničného spojenia s Ukrajinou s využitím širokorozchodnej trate obhajuje.
„Robíme kroky, aby naše letisko v Košiciach prosperovalo a stalo sa atraktívnym spojením aj pre občanov Ukrajiny. Preto vláda schválila návrh na zavedenie priameho vlakového spojenia na trase Kyjev – Košice (Haniska pri Košiciach) cez pohraničný priechod Pavlovo – Maťovské Vojkovce,“ informovala na sociálnej sieti Denisa Žiláková.
Vlaky medzi Kyjevom a Košicami by podľa rezortnej štátnej tajomníčky mali začať premávať počnúc novým grafikonom v decembri 2024.
„Dovtedy nás ale čaká veľa práce,“ potvrdila s tým, že zámerom je zabezpečiť financovanie tohto projektu zo zdrojov EÚ.
Podľa Denisy Žilákovej treba tiež pripraviť priestory na hraničnú a colnú kontrolu, upraviť nástupište v Haniske pri Košiciach, pripraviť kyvadlové autobusové spojenie z Hanisky na letisko a košickú železničnú stanicu, ako aj podpísať zmluvy o dopravných službách so ZSSK.
Podľa ministerstva dopravy odhadované celkové náklady na dobudovanie železničnej infraštruktúry, infraštruktúry pre výkon hraničnej kontroly a colnej kontroly sú sedem miliónov eur.
Návrh na posilnenie železničnej dopravy z Ukrajiny na Slovensko závisí od počtu spojov, pričom pre jeden pár vlakov sú možné náklady v tomto roku 60-tisíc eur a v budúcom roku zhruba jeden milión eur.
Projekt podľa Igora Janckulíka nezohľadňuje kritický stav širokorozchodnej trate v dĺžke 87 kilometrov medzi Haniskou pri Košiciach a štátnou hranicou Slovenska a Ukrajiny.
„Jednokoľajná trať bola uvedená do prevádzky 1. mája 1965 a je určená len pre nákladnú dopravu. Do tejto trate sa iba minimálne investovalo,“ poznamenal.
Ako podotkol, maximálna rýchlosť je 60 kilometrov za hodinu a na mnohých úsekoch je pre podmočené podložie obmedzená rýchlosť na 10 kilometrov za hodinu.
„Uviesť túto trať do prevádzkyschopného stavu pre osobnú železničnú dopravu by si vyžiadalo náklady v miliónoch eur,“ podotkol poslanec.