Zavádzanie integrovaného dopravného systému v Banskobystrickom kraji sprevádzajú problémy
12. Februára 2024, 15:34Po zavedení nového integrovaného dopravného systému (IDS) v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) majú vodiči autobusov prímestskej dopravy dopravcov SAD Lučenec a SAD Zvolen značné problémy.
Na tlačovej besede v Banskej Bystrici o tom informoval predseda výboru Základnej organizácie OZ KOVO SAD Lučenec Robert Molnár s tým, že vodiči podľa jeho vedomosti neboli riadne zaškolení do nových technických zariadení, ktoré majú tiež časté výpadky.
Problémy sa vyskytujú len niekoľko dní od zavedenia ostrej prevádzky IDS v Banskobystrickom kraji.
„Prínos fungujúceho IDS je nespochybniteľný. Ale to, s čím teraz vodiči zápasia, je technická stránka veci – podľa mňa nevhodne navrhnuté riešenie, kde je odbavovacie zariadenie nestabilné,“ hovorí zástupca zamestnancov s tým, že nejde len o konštrukciu systému, ale aj o vypadávajúci softvér ovplyvnený častými výpadkami pokrytia internetového signálu, poruchami tlačiarne a podobne. Vodiči podľa neho často nemôžu vydať cestujúcim lístok a títo tak cestujú zadarmo, čím dopravca prichádza o príjem.
„Naši vodiči neboli na tento systém odborne zaškolení, navyše ide o systém, ktorý je neprehľadný a technicky náročnejší,“ konštatoval Molnár s tým, že sa kopia sťažnosti a rastie neochota nastupovať do práce, aby nemuseli čeliť tlaku cestujúcich, pričom rovnaká situácia je aj u vodičov SAD Zvolen.
Problémom je podľa neho aj potreba doriešiť mzdy a zamestnanecké výhody, aby neprichádzali o vodičov a mohli prilákať perspektívne nových. Odborári apelujú aj na predsedu BBSK Ondreja Luntera, aby vstúpil do kolektívnych vyjednávaní v rámci tripartity, teda s BBSK ako objednávateľom, zamestnávateľmi – dopravcami SAD Lučenec a SAD Zvolen a zástupcami zamestnancov.
Ako dodala predsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková, zlepšovanie pracovných podmienok vodičov autobusovej dopravy je jedným z predpokladov zvyšovania atraktivity tohto povolania, „pretože počet vodičov dramaticky klesá a noví neprichádzajú“. Podľa predsedníčky sú problémom aj verejné obstarávania dopravy vo verejnom záujme, kde jediným kritériom je cena.
„Tak sa nezvýši atraktivita tohto povolania a budeme sa donekonečna boriť s nedostatkom vodičov,“ dodala Benedeková.
„Môže sa stať, že na dvoroch budú stáť nové autobusy, ale nebude ich mať kto riadiť,“ uzavrel Molnár.
Predseda BBSK Ondrej Lunter nepovažuje informáciu o nedostatočnom preškolení vodičov za úplne pravdivú.
„My by sme si nedovolili ísť do takejto veľkej zmeny bez toho, aby neprebehli školenia, aby sme sa neuistili, že riadne prebehli. V zmysle dohody s SAD Lučenec nám boli vytipovaní školitelia z ich zamestnancov, ktorých sme dva krát preškolili a taktiež sme posielali inštruktážne video do mobilov, aby si každý mohol pozrieť presne ten návod a postup, ktorý má používať,“ popísal župan s tým, že prácu zamestnancov dopravcov a špeciálne vodičom si veľmi váži a sľúbil, že župa je pripravená naďalej poskytovať akúkoľvek aktívnu súčinnosť a ponúkne dopravcom aj ďalšie školenia.
Technické problémy dvoch typov priznal predseda predstavenstva spoločnosti Organizátor IDS BBSK Radoslav Vavruš.
„Prvý je softvérový, kde jeho úpravu finalizujeme tak, aby pri načítavaní kariet aj identifikátorov nedochádzalo k žiadnemu problému pre cestujúceho,“ popísal s tým, že v prípade techniky poznajú približné dôvody, ktoré môžu ovplyvňovať tlačiarne a tlačenie cestovných lístkov.
„Prejdeme si to a riešenie určite nájdeme, lebo už dnes máme na stole nejaké alternatívy,“ doplnil Vavruš, podľa ktorého funkčnosť systému potvrdzuje fakt, že „máme dnes 230-tisíc klientov, ktorí si zakúpili cestovný lístok, máme približne 11-tisíc klientov, ktorí si zakúpili predplatné lístky a máme viac ako 70-tisíc registrovaných cestujúcich“.
Predseda BBSK tiež garantuje ponechanie benefitov pre vodičov, teda že každý jeden šofér a jeho rodina budú mať aj naďalej bezplatné cestovanie.
„V tejto chvíli akurát hľadáme technický spôsob, akým spôsobom budeme validovať to, že kto je zamestnanec a kto je rodina, ale určite ten spôsob nájdeme. Zamestnanci šoféri sa nemusia obávať, budú na nich vztiahnuté zľavy,“ doplnil Lunter, ktorý tiež dodal, že jednanie v rámci tripartity a jednania o platoch je čisto doménou vedenia a zamestnávateľov.
„V zmluvách je vysúťažená cena za kilometer a oproti minulosti už nemáme možnosť do toho vstupovať, lebo by sme aj porušovali zákon o verejnom obstarávaní,“ uzavrel župan.
Ostrá prevádzka IDS sa v Banskobystrickom kraji začala po mesiac trvajúcej skúšobnej dobe 1. februára. Na úvod je do systému zahrnutá prímestská autobusová doprava s predpokladom integrovania mestskej hromadnej dopravy a vlakovej dopravy. Autobusy pre BBSK prevádzkujú spoločnosti SAD Zvolen a v južných okresoch SAD Lučenec.