Denná Tlač

Porovnali sme ceny MHD v Bratislave, Viedni a Prahe: Ktoré mesto je najlacnejšie?

Porovnali sme ceny MHD v Bratislave, Viedni a Prahe: Ktoré mesto je najlacnejšie?

V súčasnosti sa aktivity Magistrátu Hlavného mesta Bratislava, Dopravného podniku Bratislava, ale aj miestnych častí sústreďujú na presmerovanie a motivovanie ľudí k tomu, aby presadli z áut do verejnej dopravy. Jedným z dôvodov prečo občania aj naďalej odmietajú využívať MHD, je aj nastavenie ceny lístkov a električeniek.

V redakcii Nasadoprava.sk sme porovnali ceny cestovného s českou metropolou Praha a hlavným mestom Rakúska Viedňou. Tie, na rozdiel od Bratislavy, prevádzkujú aj metro.

V českej metropole Praha podľa oficiálnych údajov žije viac ako 1,3-milióna obyvateľov. Toto číslo je však ďaleko vyššie, aj pre silný turizmus. Preto je nemysliteľné, aby každý cestoval individuálne. Doprava v Prahe je postavená na prepojení dopravných spojov, krátkych jazdných intervaloch, ale aj maximalizácii integrácie medzimestskej dopravy.

Celoročná „jízdenka“ ponúka ľuďom možnosť využívať všetky dopravné prostriedky, ktoré jazdia po Prahe. Nie je to len o metre, električkách či autobusoch. Cestujúci môžu využívať aj vybranú vlakovú dopravu či lanovku na Petřín. Tarifné územie Prahy je rozdelené na štyri pásma.

Najvýhodnejšie je si zakúpiť základnú celoročnú „jízdenku“. Tá zahŕňa všetky štyri pásma a stojí 3650 Kč (približne 140 eur). Polročný lístok stojí 2450 Kč, teda 95 eur. Študenti a žiaci majú nárok na zľavnené cestovné lístky, ročná „jízdenka“ ich vyjde na 1280 Kč, čo je necelých 50 eur.

V porovnaní s českým veľkomestom je cestovanie po Bratislave stále drahé. Základná celoročná električenka stojí 264,20 eur. Študenti a žiaci si môžu zakúpiť zľavnenú električenka za 132,10 eur.

Ak si však porovnáme kvalitu cestovania, rýchlosť jázd a v konečnom dôsledku aj cenu, v mnohých prípadoch sa ľuďom neoplatí presadnúť z auta do MHD. Problém predstavuje aj nie najšťastnejšie nastavený systém integrovanej dopravy, ktorý nefunguje tak, ako by sa očakávalo.

Električková doprava je nosným systémom MHD v Bratislave, čo však neodzrkadľuje realitu. Okrem predĺženia trasy o jednu zástavku do Petržalky, sa v hlavnom meste nepostavil ani jeden kilometer nových tratí.

„Ak pominieme výšku cestovného vo Viedni a zameriame sa na Dopravný podnik Praha, tak tento podnik v roku 2017 obdržal dotáciu na prevádzku vyše 13,5 mld. CZK (viac ako 520-miliónov eur),“ vysvetľuje Matej Michlík, vedúci odboru marketingu a komunikácie Dopravného podniku Bratislava (DPB).

Výška u našich českých susedov sa ani zďaleka nedá porovnať s výškou dotácie, ktorú v roku 2017 dostal DPB od Magistrátu mesta. Vyplatená dotácia ledva prevýšila 61-miliónov eur, pričom tržby DPB v danom roku dosiahli viac ako 44-miliónov eur.

Michlík ďalej uviedol, že Bratislava má približne o 50 až 60% menej obyvateľov ako Praha. To znamená, že aj výška dotácií je niekde na 25% sumy dotácie na jedného obyvateľa mesta.

„Za Dopravný podnik Bratislava si teda dovolím tvrdiť, že v Prahe je cestovné priamo hradené cestujúcimi síce lacnejšie, ale v konečnom dôsledku násobne drahšie,“ povedal Michlík. MHD v Bratislave ako celok stojí 290 000 eur na deň, v Prahe 1 795 000 eur.

Po prepočte na jedného obyvateľa ale dáva Praha dotáciu približne 400 eur, zatiaľ čo v Bratislave to vychádza len na 150 eur. 

Vo Viedni žijú takmer 2-milióny ľudí. Mesto má veľkú sieť verejnej dopravy, zloženú z metra, lokálnych železničných, električkových autobusových liniek.

Hromadná doprava je súčasťou integrovaného dopravného systému Verkehrsverbund Ost-Region. Len pre zaujímavosť, električková sieť vo Viedni je tretia najväčšia na svete. Celoročný lístok, ktorý platí na všetky spoje a linky, stojí 365 eur.

Systém dopravy je tak vyšperkovaný, aby verejnú dopravu mohli využívať cestujúci aj v noci. Spoje tu jazdia v maximálne 30-minútových intervaloch. Počas dňa jazdia dokonca tak často, že nikto v žiadnej časti veľkomesta nepotrebuje riešiť cestovný poriadok.

Najnovšie Články