Denná Tlač

17 dní s umením vo verejnom priestore:  Výnimočný formát Bielej noci naplnil ulice hlavného mesta umením, svetlom a radosťou zo stretnutí a rozhovorov

17 dní s umením vo verejnom priestore: Výnimočný formát Bielej noci naplnil ulice hlavného mesta umením, svetlom a radosťou zo stretnutí a rozhovorov

Nočná Bratislava opäť žila súčasným umením! Od 17. septembra do 3. októbra sme si priamo v uliciach a zaujímavých mestských priestoroch mohli vychutnať takmer 60 ukážok súčasnej tvorby od renomovaných autorov a silnej generácie mladých tvorcov, a to prevažne zo Slovenska, Čiech a Poľska. Hoci neobvyklý pandemický formát Bielej noci predstavil najmä domácu tvorbu, atmosférou a inšpiráciami pozitívne prekvapil!

Kráčať vnútrom monumentálneho balóna, prejsť sa geometrickou krajinou, odfotiť sa so svetelnými jogínmi na brehu Dunaja, pozdraviť majestátne hlavy Rottena a Lydona, zažiť mapping na fasáde Prezidentského paláca, hľadieť na laserový dialóg dvoch ikonických budov, obdivovať impozantné objekty významných umelcov z Čiech aj Slovenska, nechať sa vyrušiť silou umeleckých zásahov vo verejnom priestore, ponoriť sa do 360-stupňovej projekcie, začuť hromadný smiech ľudí z celého sveta, navštíviť zvyčajne neprístupné miesta, vojsť do imerzívnych prostredí či vstúpiť do interaktívnych inštalácií – to je len zlomok možností, ktoré program Bielej noci tento rok v Bratislave predstavil. Najväčší festival súčasného umenia na Slovensku už tradične prináša možnosť zažiť hlavné mesto v neobvyklom šate a premýšľať nad možnosťami verejného priestoru – ako aj o úlohe, ktorú v ňom môže zohrávať práve súčasné umenie. Podujatie tento rok z pragmatických dôvodov upustilo od svojej obvyklej festivalovej atmosféry, intenzite diváckych zážitkov to však neublížilo.

Biela noc tento rok predĺžila svoj formát, aby návštevníkom umožnila čo najpríjemnejší a – vzhľadom na neustupujúcu pandémiu – aj bezpečný zážitok, bez davov a časovej tiesne. Väčšina diel bola prístupná plných 17 dní zdarma vo verejných a otvorených priestoroch. Diváci sa tak mohli pri dielach zastaviť aj opakovane, začleniť ich do svojich bežných prechádzok mestom a počas víkendov sa nechať inšpirovať bonusovým a vždy novým programom. Podľa umeleckej riaditeľky Bielej noci Zuzany Pacákovej sa tento formát tešil medzi Bratislavčanmi veľkej obľube – mnohí si v ponuke našli svoje srdcovky, ku ktorým sa cielene vracali.

Ak mal organizačný tím na začiatku obavy, či stály program dokáže zostať pre ľudí zaujímavý po celé dva týždne, pomerne rýchlo sa rozplynuli: „Mnohí návštevníci si naopak na niektoré inštalácie zvykli a začali sa nás aktívne pýtať, či nemôžu zostať v meste natrvalo. Veľmi obľúbenými zastávkami sa stali najmä objekty, ktoré boli viditeľné cez deň, no po zotmení ich svetelný dizajn robil ešte zaujímavejšími – ako napríklad jogíni Pavla Trubena pred Eurovea, monumentálne sochy Čestmíra Sušku na Hlavnom námestí či pyramída z práčiek Erika Bindera. Ľudia sa pri nich radi zastavovali, zdieľali svoje dojmy a spoločne premýšľali nad ich skrytým významom, a to nepretržite počas celých dvoch týždňov. Bolo veľmi príjemné vidieť, ako sa Bratislavčania s umeleckými dielami zžili a ako vnímajú potenciál verejného priestoru, ktorý umeleckými zásahmi zmenil svoj charakter,” hovorí Pacáková. „Návštevníci sa navyše  k dielam správali s úctou a okrem príležitostných ‚zakopnutí‘ a drobných problémov všetky inštalácie pretrvali v plnej sile až do záverečnej. S orientáciou v programe aj v možnosti flexibilne reagovať na prípadné zmeny divákom tiež výrazne pomáhala mobilná aplikácie Bielej noci, ktorú si mnohí stiahli a aktívne používali.”

Pandemický ročník Bielej noci bol výnimočný aj množstvom premiér – väčšina diel vznikla priamo na mieru mestu a Bielej noci. Jedinečné diela pripravili napríklad Ján Šicko, Ľubo Mikle, Erik Binder, Ilona Németh a Michal Hvorecký či dokonca počítačová neurónová sieť Liza Gennart.  „Vždy ma teší, keď Biela noc podporí nielen prezentáciu ale aj vznik zaujímavých diel. Tento rok sme mnohé z nich naozaj videli prvýkrát až počas inštalácie alebo v úvodnej festivalovej hodine. Bol to silný zážitok, miestami napínavý (úsmev), a som veľmi rada, že domáci autori opäť potvrdili, že vedia robiť umenie svetovej kvality, zaujať divákov a zaplniť mesto inšpiratívnymi podnetmi,” hovorí Pacáková. „Veľká vďaka patrí aj našim partnerom, ktorí nás v tento zatiaľ najnáročnejší ročník skutočne podržali. Vďaka ich podpore mohlo umenie v Bratislave žiariť aj tento rok,” dodáva.

„Biela noc znovu ukázala, že ľudia majú hlad po zážitkoch v meste, a že umenie si vždy nájde spôsob ako sa dostať k divákom. Nábrežiu, námestiam a uliciam Bratislavy festival priniesol atmosféru, ktorá nám v posledných mesiacoch chýbala. Ďakujeme tímu Bielej noci a všetkým umelcom za úžasné zážitky a tešíme sa na ďalší ročník,” hovorí Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ spoločnosti JTRE, ktorá je dlhodobým generálnym partnerom podujatia.

Divákov pravidelne tešila aj tradičná vodná trasa, ktorá vzniká v spolupráci s JTRE každý rok: od River Parku až po veľkoplošnú obrazovku na Landererovej ulici predstavila takmer dvadsiatku diel. Okrem stálych zastávok v programe (napr. Kvetan, Štrompech, Vitázek, Moflárová ai.) lákala výnimočným víkendovým programom, ktorý medzi 24. a 26. septembrom návštevníkov nadchol svojou pestrosťou a multižánrovosťou. Jeho súčasťou bola magická svetelná krajina na legendárnej LIDO pláži, 360-stupňová projekcia na monumentálny objekt či laserové spojenie dvoch významných bratislavských mostov. Jeden z najnavštevovanejších výstavných projektov vodnej trasy dokonca zostáva dostupný až do 17. novembra. Multimediálnu výstavu Asota Haasa a kolektívu Kvant v Inchebe budeme môcť navštíviť aj po odoznení Bielej noci – už však v iných otváracích hodinách a bez zvýhodneného vstupného.

Práca s lokalitou je pre Bielu noc jeden z najdôležitejších aspektov. Tento rok nad Michalskou bránou žiarila minialistická svetelná koruna, nad novou budovou SND pomaly odbíjal čas Božích mlynov, nádvorie Starej radnice premenila efemérna architektúra Afloat a fasáda Národnej banky Slovenska oslavovala vydanie pamätných mincí vo veľkoplošnej projekcii. Neopakovateľným zážitkom bol aj jedinečný dvojmapping medzi ikonickými budovami NBS a Slovenského rozhlasu, multimediálne oživenie fontány Družba, mapping na fasáde Prezidentského paláca či mestská džungľa na balkóne historickej budovy Slovenského národného divadla.

V programe sa objavili aj nové lokality, vrátane architektonicky zaujímavého átria Slovenskej sporiteľne na Tomášikovej ulici, ktoré sa výnimočne otvorilo verejnosti a umeniu každý bielonočný piatok, sobotu a nedeľu. Pohľad v ňom priťahovalo monumentálne, no jemne pôsobiace vzdušné dielo manželov Kubinských, ku ktorému pripravil pohlcujúci hudobný environment Fero Király.

Krištof Kintera vyrušil naše zautomatizované vnímanie jednoduchým gestom spílených lámp, umelecké duo Tkáčová & Mona Chişa vystavili nafukovací objekt revoltujúcej zdvihnutej päste a poľská autorka Katarzyna Krakowiak nechala z reproduktorov v Kunsthalle vybuchovať salvy hromadného smiechu na posmech utláčateľom a na podporu utláčaným. Dorota Sadovská nás vyzvala zamyslieť sa, či uprednostníme kontakt s umením naživo alebo z pohodlia svojej obývačky, zatiaľ čo Stroon s Klárou Hudákovou pripravili zvukovú inštaláciu o Bratislave a jej identite, ktorú sme si mohli vziať v mobiloch všade so sebou – či už na prechádzku mestom alebo do súkromia našich domovov.

Biela noc opäť myslela aj na deti. V spolupráci s vydavateľstvom BRAK pripravili sériu nedeľných čítaní z detských knižiek, najmladších divákov však zaujali aj mnohé z „bežných” zastávok v programe. Obľube sa tešila napríklad interaktívna multimediálna hojdačka z dielne kreatívneho dua Samayel & Laila, svetelný šarkan Borisa Vaitoviča, magická svetelná krajina od BN Label, imerzívna inštalácia Lousyho Aubera, ninja korytnačka Martina Lukáča, ale aj mnohé projekcie a monumentálne objekty, vrátane Binderovej Bielej techniky na Námestí Ľudovíta Štúra či Suškove Rezavé květy v historickom centre. Populárnou zastávkou bol aj objekt Mária Birmona Born of New Power, ktorý každých 30 minút evokoval svojimi intenzívnymi elektrickými výbojmi zrod planét – návštevníci ho často oceňovali potleskom.

Hoci sa Biela noc v Bratislave dostala do finále, svoju púť slovenskými mestami nekončí – od 8. októbra sa na niekoľko dní posúva do domovských Košíc, v ktorých mala slovenská verzia Bielej noci pred dvanástimi rokmi svoju premiéru. Východné Slovensko sa môže tešiť na mnohé z bratislavských inštalácií v odlišnom kontexte, lákadlom však budú aj jedinečné diela vytvorené priamo pre košickú verziu festivalu od skvelých domácich tvorcov. Patria medzi nich napr. Nano vjs, Ariadna Vendelová, Tomáš Danielis, Rišo Kitta, Kristína Kandriková, Michal Mitro, Kino Úsmev či Štátna filharmónia Košice.

Nepriaznivá pandemická situácia v Košiciach, ktoré sú momentálne v 2. stupni ohrozenia, však ovplyvní stavbu a načasovanie programu – namiesto 16 plánovaných dní a vyše 50 inštalácií organizátori musia zostať flexibilní, okresať trvanie aj počet diel. Bielu noc otvoria už tento piatok, zatiaľ však len do nedele. Pokiaľ ďalší vývoj dovolí, Košičania sa budú môcť tešiť na zážitok z umeleckých diel aj počas dvoch nasledujúcich víkendov (15. až 17. októbra a neskôr 22. až 24. 10.), diela však budú prístupné len pre očkovaných návštevníkov. O prípadných zmenách budú organizátori včas informovať v mobilnej aplikácii a na sociálnych sieťach.

Hoci sa predĺžený formát podujatia ukázal ako ideálne riešenie v dnešnej neistej situácii, organizátori sa tešia na skorý návrat k jeho trojdňovej podobe: „Oba formáty majú svoje čaro a silné stránky. Charakter Bielej noci je ale založený na nových technológiách a výraznej medzinárodnej účasti, čo je však počas plných dvoch týždňov len ťažko realizovateľné vzhľadom na naše finančné limity. Pozitívnu spätnú väzbu na tohtoročné predĺženie ale vnímame a budeme intenzívne premýšľať nad možnosťami, ako návštevníkom v tomto ohľade vyjsť v ústrety – napríklad predĺžením aspoň niektorých diel,” vysvetľuje Pacáková.

„Máme za sebou veľmi náročný ročník, a pred sebou pravdepodobne ešte náročnejšie dni v Košiciach v znamení neistoty, zmien a nepopulárnych rozhodnuti. Chcem naozaj zo srdca poďakovať celému tímu Bielej noci, ako aj všetkým umelcom a partnerom, ktorí do toho s nami naďalej idú s nadšením a v plnej sile,” dodáva na záver.

Biela noc, Bratislava: 17. 9. – 3. 10. 2021 (19.00 – 24.00 hod.) Biela noc, Košice: 8. 10. – 24. 10. 2021 (18.30 – 22.00 hod.)

Zmena programu vyhradená.

www.bielanoc.sk www.facebook.com/BielaNoc www.instagram.com/BielaNoc

Informačný servis

Najnovšie Články