Denná Tlač

Bratislavská MHD posúva linku 901 do Hainburgu súkromnému prepravcovi, doplatia na to cestujúci

Bratislavská MHD posúva linku 901 do Hainburgu súkromnému prepravcovi, doplatia na to cestujúci

Stovky Slovákov žijúcich v rakúskych pohraničných obciach čaká koncom roka nemilá zmena. Dopravný podnik Bratislava (DPB) prenecháva linku 901, ktorá premáva z Bratislavy spod mosta SNP cez obec Wolfsthal do mestečka Hainburg an der Donau, súkromnej autobusovej spoločnosti spoločnosť Slovak Lines. Túto informáciu pre portál Nasadoprava.sk potvrdili bratislavský magistrát aj Dopravný podnik Bratislava.

Podľa mestského poslanca a obecného radcu v Hainburgu Rastislava Pavlíka túto linku využívajú denne stovky Slovákov, ktorí bývajú nielen v tomto mestečku a Kitsee, ale aj v obciach Bad Deutsch Altenburg, Petronell-Carnuntum a územia Marchfeldu (slov. Moravského poľa).

Autobusom 901 každodenne cestujú ľudia za prácou a do škôl v Bratislave. Počas víkendov navyše linku hojne využívajú aj Bratislavčania, ktorí si prídu do Rakúska nakúpiť, alebo sa vyberú na výlet.

Pavlík prirovnal zrušenie tejto linky k pretrhnutiu pupočnej šnúry medzi Bratislavou a rakúskym pohraničím. Zároveň sa obáva, že zmenou prevádzkovateľa cestovný lístok zdražie. „Niekoľko stoviek ľudí príde o cenovo dostupné denné cestovanie za prácou a štúdiom do Bratislavy,“ obáva sa poslanec.

V súčasnosti stojí obojsmerný lístok 3 eurá. Deti, študenti a dôchodcovia cestujú za polovicu. Podľa neoficiálnych informácií, ktoré sa podarili Pavlíkovi získať, plánuje Slovak Lines zvýšiť cenu lístkov na dvojnásobok.

Pavlík navyše zdôraznil, že ak linka vypadne zo systému MHD, stratia cestujúci prepojenie napríklad na systém električeniek. Spoločnosť Slovak Lines, ktorého väčšinovým vlastníkom je developerská spoločnosť HB Reavis, sa k zvyšovaniu ceny cestovného zatiaľ nevyjadrila.

Hainburgský poslanec sa domnieva, že za zrušením mestskej linky je ekonomická nerentabilnosť. DPB ani bratislavský magistrát však podľa neho nezohľadnili jej celospoločenský význam.

„Argumentuje sa starými číslami, linka v poslednej dobe zaznamenávame nárast záujmu. Okrem toho dopravný podnik doplnil aktuálne zástavky vo Wolfsthali a Hainburugu, a v čase sviatkov a víkendov chodia naraz dva plné autobusy,“ konštatuje Pavlík.

Táto linka je podľa Pavlíka z pohľadu Bratislavčanov veľmi dôležitá a v konečnom dôsledku aj posilňuje vzťahy medzi krajinami.

Zároveň predstavuje vzájomnú prepojenosť medzi hlavným mestom a rakúskymi obcami a je unikátnym fenoménom Schengenského bezhraničného priestoru.

Za zachovanie tejto linky bojujú zástupcovia samospráv každého pol roka, podľa Pavlíka je to nesmierne nestabilná situácia.

Bratislavský magistrát uviedol, že medzinárodná linka 901 bola predmetom viacerých diskusií s DPB, spoločnosťou Slovak Lines aj so starostami rakúskych obcí. Výsledkom rokovaní je podľa nich zánik pôvodnej linky 901.

„Záverom týchto diskusií je, že prevádzkovanie linky č. 901 má prevziať spoločnosť Slovak Lines, pravdepodobne na prelome rokov 2019-2020. Linka do Hainburgu bude teda zachovaná. Zabezpečí ju iný dopravca,“ uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.

Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová informovala, že DPB na základe týchto dohôd odovzdá licenciu na prevádzku linky spoločnosti Slovak Lines.

„Linka 901 je dlhodobo nerentabilná a prevádzkovanie takejto medzinárodnej linky podlieha úplne iným pravidlám ako prevádzkovanie bežných liniek MHD na území Bratislavy,“ vysvetlila Volfová.

Zároveň dodala, že prioritou dopravného podniku je zabezpečiť služby verejnej hromadnej dopravy na území mesta Bratislava. DPB prevádzkuje podobnú linku č. 801 aj do maďarskej Rajky, ktorú tiež hojne obsadili prisťahovalci z Bratislavy a okolia. Aj o jej osude v súčasnosti prebiehajú podľa DPB rokovania.

Najnovšie Články